Jak wygląda naprawa uszkodzonej palety?
Procesy logistyczne związane przemieszczaniem i składowaniem ładunków, a więc ich transport i magazynowanie są w większej części obsługiwane przy wykorzystaniu klasycznych palet drewnianych. W zależności od specyfiki towarów, które są na umieszczane, używa się palet EPAL/EUR o odpowiednich wymiarach i nośności albo wytwarzanych na zamówienie odbiorcy palet przemysłowych. W Szczecinie można je znaleźć w firmie Bajena. Zajmuje się ona sprzedażą palet używanych I i II gatunku. Przekonajmy się, jakie defekty wymagają skierowania pelty do naprawy i zobaczmy, w jaki sposób przebiega ten proces.
Jakie uszkodzenia sprawiają, że paletę trzeba wycofać z użytkowania?
Skierowanie palety do naprawy będzie konieczne w sytuacji, gdy nie spełnia ona wymogów bezpieczeństwa, a przy tym stwarza zagrożenie dla przemieszczanych ładunków. Może tu chodzić o występowanie oflisów, odłupanie większego fragmentu deski, jej pęknięcie albo odkształcenie, a także pojawienie się ognisk pleśni. Dotyczy to zarówno desek, jak i wsporników. Powodem naprawy będzie też odsłonięcie gwoździ albo brak jednego z elementów drewnianych.
W jaki sposób można przywrócić funkcjonalność palety?
Naprawa palety polega na wymianie elementów, z jakich jest ona zrobiona. W grę wchodzi zwykle założenie nowych desek stanowiących powierzchnię ładunkową lub będących dla nich podstawą, a także jednego lub kilku wsporników. Możliwe jest też uzupełnienie brakujących gwoździ. W przypadku palet EUR/EPAL fakt dokonania naprawy potwierdza umieszczenie we wsporniku tzw. gwoździa naprawczego, a cała procedura może być wykonana wyłącznie przez firmę posiadającą stosowną licencję, wydawaną przez UIC lub EPAL. Paleta po naprawie jest ponownie wprowadzana do obrotu i może być nadal używana bez żadnych ograniczeń w tym zakresie.